Co nám může dát Čína

Drtivá většina výroby se dnes stěhuje co Číny a Jihovýchodní Asie. Počet kvalitních pracovních míst ve výrobě především v západní Evropě a Severní Americe trvale klesá . U nás se tento trend také projevuje, jen ne tak výrazně. Prakticky však skončila masová výroba v obuvnickém průmyslu, skomírá textilní průmysl. Kdo chce prodat množství, vyrábí v Číně.  Vše, co se vyrábí za pomoci mnoha rukou, stěhuje se do Číny. Čím dál více nábytku se vozí z Číny. Čína bere práci celému světu a je potřeba s tím něco dělat .

Ale je to skutečně tak Jako na zavolanou organizovala česká kancelář Czech Trade den českých nábytkářů na největším čínském veletrhu nábytku v Shanghaji, byla tedy velmi dobrá příležitost jet se na vlastní oči  přesvědčit a současně prezentovat možnosti českých nábytkářů sdružených v Klastru českých nábytkářů.

Akce se konala 14.9.2007 přímo na největším čínském veletrhu nábytku China international furniture expo (12.-15.9.2007), takže jsme měli dobrou příležitost podívat se zblízka jak na potenciální konkurenci, tak předvést něco ze svého programu a později dokonce navštívit celkem pět výrobních závodů v okolí Shanghaje se zájmem o nejrůznější druhy spolupráce.

Řeknu vám, zblízka ten problém tak hrozivě nevypadá a dokonce si myslím, že pro početně malý – měřeno čínskou optikou – ale flexibilní český nábytkářský průmysl nabízí možnosti přímo strategické .

Ale po pořádku :

Konkurence: Čínský nábytek na výstavě. Tohle je špatná zpráva pro každého, kdo chce i nadále vyrábět designově normální nábytek za nejnižší cenu – v čínské konkurenci definitivně nemá šanci. To už pochopili i Poláci, kteří se stále výrazněji přesunují z nediferencovaného spotřebního nábytku do vyšších kategorií. Na výstavě jsme viděli hektary nábytku v dostatečné kvalitě, jakou známe z našich nábytkových supermarketů v cenách, které tady nelze dosáhnout.

Čínská výroba: to už bude znít lépe. Navštívili jsme celkem pět výrobních závodů v okolí Shanghaje, jednalo se o výrobu kancelářského nábytku, koupelnového nábytku, akrylátových van, čalounické výrobny a skříňového nábytku. S jednou čestnou výjimkou, kdy šlo o firmu vlastněnou australským kapitálem, vyrábějí v Číně ten relativně kvalitní nábytek za neuvěřitelně bídných pracovních a technických podmínek. Znamená to, že skutečnou kvalitu například ve vysokém laku, v přesné výrobě skříňového nábytku atd. nemohou skutečné kvality, přinejmenším zatím, dosáhnout. A co je nejdůležitější -vzhledem k dynamickému nárůstu poptávky po základním nábytku v Číně- ještě dlouho nebudou potřebovat svůj přístup k organizaci výroby měnit. A víme dobře, že především odbytová nouze je motorem změn. Továrna na nábytek má v Číně minimálně 400, ale taky třeba 6000 zaměstnanců, přičemž jejich produktivita na jednoho pracovníka je okolo 750 000,- Kč. Opačný trend, tam kde to umí, v Itálii – je průměrná velikost továrny 20 lidí, produktivita na zaměstnance téměř dvojnásobná .

Čínský trh: a to je myslím zpráva nejlepší. Čínský trh neuvěřitelně roste. Samotná Shanghai má 20 milionů obyvatel a velikost bytové plochy vzrostla z neuvěřitelných mizerných 2 čtverečních metrů na osobu ještě před pár lety na nynějších 20 metrů bytové plochy. V současné Číně je 300 000 dolarových milionářů / u nás něco málo přes 14 000/ a 130 miliónů koupěschopného obyvatelstva . Bohatí Číňané utrácejí nehorázné peníze za značkový nábytek z Evropy, například Laufen se prodává za dvojnásobek evropské ceny. A tady je kolosální příležitost pro české nábytkáře a Klastr jako generátor synergií – vybudovat značkový český nábytek a prezentovat jej na čínském trhu. To jediné, co v Číně totiž nevyrobí, je originální značka Made in Europe. Bude to chtít investice, ale je to šance, která se jen stěží bude opakovat. A uvidíme, co tento čínský zájem o originální značky nakonec přinese pro zachování té nejkvalitnější značkové výroby v Evropě. Pokud jde o mě, jsem optimista. Když jsme totiž na recepci po naší prezentaci diskutovali s čínskými zájemci, neptali se na cenu, ale chtěli vědět, jak náš český špičkový nábytek vypadá, zda si pod tím pojmem představujeme to samé, co oni.

Milan Tříska

 

Logo OPZ
COSME